Ajankohtaista

3 päivää sitten

Klassik Auto Oy
Stipendium für deutsche Sprache ja saksan kielen stipendi. Lukiossa ihmettelin aina mistä niitä stipendejä (muille) tippui, ne kuulostivat hienoilta. Nyt olen siinä asemassa, että yritykseni voi antaa pientä kannustetta nuorille. Jos tätä lukee joku nuori tai nuoren opiskelua suunnitteleva, kuuma tippi: Saksan kielen osaaminen avaa siellä monia ovia, jotka jäävät englantia lukeneilta avaamatta. Itse olen tehnyt tämän jumpan vaikkapa Classic Datan kanssa. PS sinne saa varmaan laittaa muitakin stipendejä, aiheista joita itse pidät tärkeinä. ... Lue lisääNäytä vähemmän
View on Facebook

4 päivää sitten

Klassik Auto Oy
Klassikkoautoharrastajilla on usein muitakin lifestyle-kiinnostuksen kohteita. Tapaamisissa vertaillaan tyylikkäitä kelloja, ihmetellään hattuja tai jutellaan herkuista. Itselläni kiinnostuksen kohteena ovat MontBlancin-mustekynät, mutta vain mallin Meisterstück osalta. Kyseessä on muotoiluklassikko, joka täytti juuri 100-vuotta. Kynä on käytössä päivittäin ja säväyttää aina kiireen keskellä. ... Lue lisääNäytä vähemmän
View on Facebook

6 päivää sitten

Klassik Auto Oy
Klassik Auto Oy:n rahat tulee autoalan koulutuksista ja Classic Data-tarkastuksista. Lisäksi teen varaosakauppaa, mutta vain vanhoihin ennen vuotta 1965 valmistettuihin vaunuihin ja enemmän rakkaudesta lajiin. Tilauksia tulee tasaisesti mutta ne vaativat aina hieman jumppaa, yhdestä lähteestä ei välttämättä löydy kaikki nippeleitä (ja verhoiluosat ovat välillä tuskaa). Mukava huomata, että monia ennen- ja jälkeen sodan valmistettua kaunottaria kunnostetaan taas tien päälle. Parasta aikaa on vetämässä tilaukset kahteen 170-mallin Benziin, joista toinen melko varhainen vuodelta 1949. ... Lue lisääNäytä vähemmän
View on Facebook

1 viikko sitten

Klassik Auto Oy
Keski-Euroopassa monella merkillä on oma Classic-yhtiö. Juuri alkaneilla Stuttgartin Retro Classics-messuilla oman kaupungin merkki Bosch on suuresti esillä, Essenissä mm. BMW Classic panosti kovasti (ja oli juuri avannut Sveitsiin 20 uutta Classic Partner-toimintoa normaalien BMW-liikkeiden alaisuuteen). ... Lue lisääNäytä vähemmän
View on Facebook

1 viikko sitten

Klassik Auto Oy
Classic Datalla tarkastetaan tietysti myös näitä kompressori-kaunottaria, mutta niistä ei juurikaan voi kirjoitella. Tässä on mielenkiintoinen vuonna 2019 huutokaupassa hintaan 1.300.000 dollaria myyty 540 K Cabriolet A (runkonumero 189392), joka toimitettiin uutena Suomeen vuonna 1941 paroni Wredelle. Toteutuneesta hinnasta voi päätellä kuntoluokan, entisöintihommia on tiedossa. ... Lue lisääNäytä vähemmän
View on Facebook

1 viikko sitten

Klassik Auto Oy
Helsingin Sanomissa julkaistiin tänään oman autoharrastukseni kulmakivi, jo viime vuonna poisnukkuneen Juhani Mustosen muistokirjoitus. Nuorena harrastajana ihailin Juhanin suurta Mercedes-Benz 320 Cabriolet-vaunua, myöhemmin opin kuuntelemaan hänen ajatuksiaan. Useampikin niistä vaikutti myös Classic Datan kehittymiseen Suomessa, olihan hän vakuutusalan asiantuntija. Lisäksi hän toivoi, että teemme myös museotarkastuksia osana CD-tarkastusta, hänen mielestään yhdistelmä oli toimiva. Kaikille meille opittavana voisi olla aktiivinen harrastaminen ja ajassa eläminen loppuun asti. Juhanin autokokoelma nuoreni kun mies vanheni ja loppuvaiheessa se koostui 1990-luvun youngtimereista.Kiitos Juhani.Anssi ... Lue lisääNäytä vähemmän
View on Facebook

1 viikko sitten

Klassik Auto Oy
Kunnon renkaat harrastepeleihin ja Keskisen perintö?Nuorena mieheni rengastin ensimmäisen harrasteautoni valkosivurenkailla ja sitä varten piti ajaa Vammalaan, josta löytyi guru Timo Keskinen ja hänen Retrorenkaat Oy. Vuosien varrella paikka tuli tutuksi ja luotto oli kova, minulle sopiva kombo oli ajettavuus ja ulkonäkö, Timo suositteli ja minä ajoin. Harrasteauton renkaan vaatimukset ovat yleensä erilaiset kuin arkipeleissä. Timo jäi eläkkeelle, mutta hommalle löytyi jatkaja, tuttu mies hänkin. Rutger Veerman istuu Autotek Oy:n johtajan pallilla ja vastaa nyt myös retrorengas kaupasta. Kävin tänään visiitillä hänen luonaan ja hyvältä vaikuttaa!Classic Data-tarkastuksissa huomaa usein (pitkään tarkastukseen kirjataan myös renkaiden ikä), että auto on tehty viimeisen päälle, mutta renkaat ovat jo iäkkäät tai jotkut uudet halpikset. Säästökohta on aika hölmö ajokokemuksen mennessä pilalle?Huimimmat Classic Datassa eteentulleet renkaat olivat 1920-luvun kantissa, kyljissä luki Nokia (no se on hyvä, mutta...) ja pinnoitettu 1966. Auto tuli tarkastukseen ajamalla, gummit oli aika kovat ja omistaja luuli että vanhat autot on sellaisia.#retrorengas #pussihousut #classicdata #youngtimer ... Lue lisääNäytä vähemmän
View on Facebook

3 viikkoa sitten

Klassik Auto Oy
Classic Data-tarkastuksissa löytyy kaikkea jännittävää. Eilen oli ohjelmassa 450 SEL 6.9-mallin arvonmääritys... ja laajaan tarkastukseen kuuluu koeajo. Kuivat tyhjät mutkaiset asvalttitiet ja omistaja pyysi kokeilemaan kunnolla. En ollut koskaan päässyt huolella ajamaan 6.9'iä, legendaarisella mallin "600" 6.9-litraisella V8-moottorilla varustettua Ässää. Ohjaus oli mukavan jämäkkä, alusta loistava (kuten kaikissa hyväkuntoisissa 116-malleissa) ja kuutiotuumia ei vain voi korvata millään isolohkokolmisylinteriselläpienpaineturbolla. Hieno kevätpäivä. Tässä autossa oli harvinainen varuste, etuistuinten lämmitys, ja vielä harvinaisempi, takaistuinten lämmitys! Kuuma vinkki kaikkiin autoihin, ostakaa niihin kunnon renkaat niin ajo-ominaisuudet muuttuvat kummasti paremmiksi.Oma 280 SEL on vielä talviunilla, mutta pääsee varmaan ensi viikolla kotiin, sen verran kaasujalkaan jäi kutinaa. Se toiminee myös virka-autona Lahden messuilla, onhan kontti valtava ja moottoritieajettavuus(kin) ässäluokkaa.Mustavalkokuvat Daimler-Benz AG. ... Lue lisääNäytä vähemmän
View on Facebook

3 viikkoa sitten

Klassik Auto Oy
Kuten moni tietää, asuin ddr:ssä ja ajoin korttini siellä. Olin jo tuolloin kiinnostunut historiasta ja vanhoista autoista. Ddr:ssä olleet vanhat autot olivat käytännössä parsittuja romuja, museokelpoista kalustoa oli muutamassa museossa (ja niistäkin itäinen ystävävaltio oli vienyt kaikki arteet "entisöitäviksi" 1945, samaa termiä käytettiin myös taideaarteista). Piilossa siellä kuitenkin kehiteltiin hienojakin laitteita ja yksi oli kilpa-ajaja Heinz Melkuksen rakentama RS1000, joka pohjautui Wartburgin tekniikkaan. Essenin messuilla sain ottaa kylmät tyypit autosta numero 2. Melkuksen haaveena oli rakentaa Fordin GT40-tyyppinen kilpuri, mutta se ei suunnitelmataloudessa onnistunut. Ensimmäiset autot valmistuivat 1970-luvun alussa ja muotoilussa oli paljon samaa kuin Mercedeksen C111-kokeiluautossa. Autot oli pääasiassa varustettu Wartburgin parannellulla tekniikalla, mutta ainakin yksi auto sai jo uutena BMW:n M10-moottorin. Minulle auton esitteli erinomaisesti saksalaisnuori, jonka isän auto oli kyseessä. 19v-poika ei ollut saanut koskaan ajaa autolla, mutta joimme isän kanssa yhdet oluet ja melkein sovimme että poika saa tyypit erinomaisen esittelyn perusteella. ... Lue lisääNäytä vähemmän
View on Facebook

3 viikkoa sitten

Klassik Auto Oy
Essenin messujen hienoin autoIhailen eniten 1930-luvun kaunottaria. Autot olivat jo tehokkaita, mutta samalla ne voitiin varustaa upeilla koriluomuksilla. Tieverkosto keski-euroopassa sisälsi ensimmäisiä Autobahnoja. Näillä perusteilla minun Essenin messujen ylivoimainen ykkönen oli harvinainen Mercedes-Benz 500 K Autobah-Kurier. Kori oli Daimler-Benzin omaa tuotantoa ja heijasti aikansa ”tuulitunneli” Stromlinien-muotoilua parhaimmillaan. Essen on loistava paikka esitellä Kompressor-vaunua, kuuluihin paikallisen Kruppin perheen kalustoon kattava valikoima näitä kaunottaria.Tässä kohdassa pitää laittaa mielikuvitusta peliin ja miettiä miltä tämä vaunu on näyttänyt kiitäessään tuolloin vielä hyvinkin tyhjää Autobahnaa Berliinistä Bauhausin kotiin Dessauhun 160 km tuntinopeudella. Suomeen tuli aikanaan 4-5 540 K-mallia, mutta ei yhtään tällä korimallilla. Meillä kompressori-vaunuista nautittiin ajamalla seikkailureitti heikoilla teillä Petsamoon jäämeren rannalla, siitä sai keulalle komean jääkarhumerkin. ... Lue lisääNäytä vähemmän
View on Facebook