Ajankohtaista

18 tuntia sitten

Klassik Auto Oy
Ei ne autot vaan ne tarinat - 170 V Cabriolet B 1938Eilinen Classic Data-tarkastuskäynti oli melko tyypillinen, kohteena vuoden 1938 Mercedes-Benz 170 V Cabriolet B. Omistaja oli rakentanut auton takavuosina omaksi harrasteautokseen ja halusi sille tulevia polvia varten kuntoraportin arvoineen. Esimerkillistä toimintaa, koska eilen soitti myös eräs rouva kuolinpesän piikkiin ja oli kova kiire saada arvo Kuplalle, mielellään puhelimessa - ei muuten onnistu.Mersun tapauksessa juteltiin tunti ja tutkittiin papereita, sitten vasta mentiin talliin katsomaan kaunotarta. Maailmalla myydään upeasti entisöityjä autoja vailla mitään historiaa, suomi-autoilta se usein löytyy. Suomessa ”antiikkiautojen” harrastus heräsi 1960-luvulla ja 170 V oli ajalle tyypillinen tapaus. Nykyisellä omistajalla ei ollut vielä edes korttia kun hän kuuli, että Helsingin Iso-Robalta saa vanhan Mersun kun vain hakee pois. Siellä se nökötti osittain purettuna, arvokeskustan autotallissa, josta se sitten haettiin maakuntaan. Hakureissulla lainakuorma-autosta loppui löpö keskellä yötä ja noutajat nuokkuivat aamuun aarteen vierellä odottaen ohiajajia. Jossain välissä joku rekka antoi pojille letkulla sen verran dieseliä, että matka jatkui ja kunnostus alkoi. Netistä ei edes haaveiltu ja osia etsittiin kontaktien kautta, tähän maailmaan ne ensimmäiset klubit ja kerhot nousivat. ... Lue lisääNäytä vähemmän
View on Facebook

2 päivää sitten

Klassik Auto Oy
Hiljainen hetki Felix Björklundille. Hieno mies ja kansainvälisestikin merkittävä BMW-harrastaja on poissa. Saimme nauttia hänen kokoelmansa helmistä mm. Lahden Classic Motorshowssa. Kokoelman teki merkittäväksi se BMW:t oli entisöity tiukkojen laatukriteerien mukaan ja ammattilaisen toimesta, lisäksi ajoneuvot oli valittu huolella. Erään kirjahankkeen tiimoilta minulla oli kunnia haastatella häntä, ja hänen vaimoaan, heidän kotonaan vain muutama vuosi sitten. Mieleen jäi upean ajoneuvokokoelman rinnalla kodin lämmin ilmapiiri.(muistokirjoitus on Helsingin Sanomista). ... Lue lisääNäytä vähemmän
View on Facebook

2 päivää sitten

Klassik Auto Oy
Klassik Auto Oy ... Lue lisääNäytä vähemmän
View on Facebook

3 päivää sitten

Klassik Auto Oy
Kompressori-kaunottaria Einbeckissä SaksassaToisen maailmansodan alkuun asti muutama valmistaja maailmassa pystyi vielä rakentamaan käsityönä äärettömän kalliita autoja. Sodan jälkeen lähinnä yhdysvaltalaisilla oli rahaa ja moni näistä kaunottarista joutui pitkälle evakkomatkalle kauas euroopasta. Ilahduttavasti suurin osa vaunuista on saatu takaisin, tässä tuoreimmat esimerkit.Saksassa on monia meillä vähän tunnettuja huippuluokan automuseoita, jotka tekevät arvokasta työtä. Sain vinkin Mercedes Veteranen Clubin Jörg Maschkelta parista todellisesta helmestä. Vaikka olen pyrkinyt seuraamaan Mercedeksen kompressorivaunujen historiaa, oli näiden molempien säilyminen minulle aivan uusi tieto. Viininpunainen auto ei nouse esiin edes tehtaan luettelokuvissa. P.S Speicher-museon (vapaasti käännettynä hevosvoimien varasto) suljettuun kokoelmaan, johon nämä vaunut kuuluvat, ei pääse ilman sovittua käyntiä.540 K Sonderkarosserie (viininpunainen)Suomessakin on ollut viisi 540 K-mallia, ja on edelleen yksi. Nekin ovat harvinaisuuksia, mutta Einbeckin museossa on korimalli, jota tehtiin vain kaksi kappaletta. Uutena vuonna 1939 Sveitsiin toimitettu Coupé-tyyppinen vaunu, joka myytiin sodan jälkeen Yhdysvaltoihin ja on nyt palannut Saksaan, jossa se täysentisöitiin.540 K Tourenwagen, tai 540 K Lang (musta)Tämä malli toimi kokeiluautona kun suurta 770-vaunua suunniteltiin. Koeautot olivat Valtakunnankanslian edustuskäytössä ja tuttuja monista uutiskuvista. 770 tuli tutuksi Suomessakin Marsalkka Mannerheimin lahja-auton myötä. 770 W150 (vihreä)Museon avoimeen kokoelmaan kuuluu myös vaunu, jolla lienee suomi-historia. Kollegani Frank Rosenberg lähetti minulle kuvan museolta ja se esittänee Aulis Pakulan kokoelmassa ollutta mallia 770 (W150). Pakula havitteli Mannerheimin auton (Tourenwagen gepanzert) Suomeen saantia jo 1970-luvulla, mutta koska se ei onnistunut, osti hän tilalle Von Kruppin Cabriolet F:n. Valitettavasti Mannerheimin autosta ei ole mitään uutta kerrottavaa.Katsotaan saadaanko museoon visiitti sopivalla porukalla.Kuvat ps-speicher(piste)de, MVC ja Frank Rosenberg ... Lue lisääNäytä vähemmän
View on Facebook

4 päivää sitten

Klassik Auto Oy
Poikani oli pienenä kiinnostunut dinosauruksista ja oli surullinen kun ne on kaikki jo löydetty - uusia löytöjä tehdään onneksi koko ajan. Itse seurailen Mercedeksen historiaa Suomessa ja samalla tietysti 1939 perustetun Vehon varhaisia vaiheita. Yksi vuoden 1941 M-B 230 myytiin vuonna 1947 Vehon ensimmäiselle piirimyyjälle Albinille Vaasaan. Kun etsin materiaalia liikkeestä löytyi myös puukaasumatskua, mikä oli sinänsä mielenkiintoista koska M-B:lle oli kokonaan omat osapaketit moottorin koosta riippuen.Eihän kellään ole kuvia tai tietoja tuosta Vaasan Mercedes-liikkeestä? Kyseessä oli ensimmäinen Vehon piirimyyjä ylipäätänsä. ... Lue lisääNäytä vähemmän
View on Facebook

5 päivää sitten

Klassik Auto Oy
Saksan Classic Datan asiantuntija kertoo miten 500 E syntyi, mikä vaikutus oli poliitikoilla jotka pyysivät tuotantoa Porschelle, mikä Sindelfingenin tuotantolinjan leveydellä, mikä BMW M5:llä... Lopputuloksena yksi upeimmista Youngtimereista, WOW! ... Lue lisääNäytä vähemmän
View on Facebook

6 päivää sitten

Klassik Auto Oy
Koulutan useita autoalan toimijoita ja tämä Auto, Motor und Sport-lehden listaus on aina odotettu. Tässä näkyy kaikki vuonna 2024 esiteltävät uudet mallit eri valmistajilta ja vuosien kokomuksella voi sanoa että toteutuu hyvin suurella prosenttiluvulla. ... Lue lisääNäytä vähemmän
View on Facebook

1 viikko sitten

Klassik Auto Oy
Autot, jotka olen Classic Data-tarkastanut vuonna 2023 - melkoinen kattaus! Jokaisen takana on mielenkiintoinen harrastaja tai vaikkapa auton perinyt henkilö, niistä kohtaamisista saisi huimia tarinoita ja usko tai älä, kaikki mukavia! ... Lue lisääNäytä vähemmän
View on Facebook

1 viikko sitten

Klassik Auto Oy
Harrasteautoja harrastavan kunniatehtävä on läheisten saattaminen onnellisesti naimisiin. Vieraita en (ehdi) kuljettamaan, mutta omia on ihana kuljettajaa ja elää mukana päivässä. Kummityttö Meeri meni naimisiin kesällä, autona 220 SEb Coupé. Foto Infinite Stories otti tämänkin mainion kuvan. ... Lue lisääNäytä vähemmän
View on Facebook