Referenssiautona Mercedes-Benz W111

Dieses Coupé und Cabriolet sind zwei der gelungensten Wagen in der Geschichte des Automobils – tämä Coupé ja Cabriolet ovat auton historian onnistuneimmat mallit. Näillä sanoilla kuvasi Mercedes-Benzin legendaarinen päämuotoilija Bruno Sacco mallisarjan W111-autoja. W111 on viimeisiä Mercedeksiä, joissa käsityö näytteli merkittävää roolia ja valmistusmäärät olivat pieniä – asioita jotka herättävät harrastajan mielenkiinnon. Näistä syistä se on myös yrityksemme käyntikortti ja referenssiauto. Klassik Auto Oy:n 220 SEb Coupé vuodelta 1965 on täysentisöity Suomessa Classic Datan kuntoluokkaan 1-. Auton esikuvana on toiminut Vehon toimitusjohtaja Tor Kumlinin 1960-luvulla käyttämä vaunu, sinivalkoinen kaunotar.

Tämän yksilön tarina

Harrasteautona Coupé on hyvin pidetty ja huonojakin aihioita rakennetaan uuteen loistoon. Kävin aikanaan haaveilemassa Espoossa hyvin harvinaisella kangasverhoilulla varustetusta mallista, mutta onneksi maltoin jättää tuon auttamattomasti pois ruostuneen kaunottaren Tuhkimon uneen. Autosta jäi vain muutama kuva valokuvakansion lehdille. Tilaisuuteni tuli vuosia myöhemmin. Olin jo pidempään etsinyt varhaista mallia, niissä kun on huomattavasti enemmän kauniita vanhan ajan yksityiskohtia, kuin myöhemmissä 280 SEb-malleissa, saati sitten viimeisissä V8-malleissa. Autoina ne olivat ensimmäisiä malleja parempia, mutta käsityön osuus oli vähentynyt tuotannon muutosten myötä huomattavasti.

Saksasta tuotu 220 SEb Coupé

Lahden läheltä löytyi Saksasta vuonna 1990 Suomeen tuotu 220 SEb Coupé. Auto oli hyvässä ajokunnossa, mutta tarkemmassa tutkimuksessa siitä paljastui odotetut ruostevauriot ja vuosien edessä oleva työ. Ideana oli kuitenkin rakennuttaa edellä mainitun Vehon Tor Kumlinin auton näköispainos ja tässä yksilössä oli oikeat tehdasvarusteet: sininen nahkaverhoilu, vientivalot, manuaalivaihteet, valkoinen miljonääriratti, kattoluukku ja kyljen 300-mallin kromilistat. Lisäksi kantakortti kertoi autossa olleen valkosivurenkaat jo uutena. Kirjoittelu auton aikaisemmille saksalaisomistajille ei tuottanut mitään tulosta. Eikä myöskään viranomaisille. Autoon ei saa CB-5 rekisterikilpiä, koska ne ovat jo Hondan moottoripyörässä, eivätkä ne ole koskaan olleet tässä fyysisessä autossa.

Auton entisöinti

Auton entisöinnin toteutti naantalilainen Golden Silver Oy Esa Rannan komennossa, kaksivärimaalauksen teki Antti Selivaara ja verhoilut Erkki Hakala. Selivaara Classicin sivuilla on hieno videokooste työstä. Entisöinti alkoi 2017 ja päättyi keväällä 2020, tosin valmista ei tule koskaan ja hommat jatkuvat myös tulevaisuudessa, se on kait juurikin sitä harrasteautoilua.

Auto on ollut hyvä. Muotoilu on kaunista, materiaalit nykyisensä kertakäyttöaikana puhdasta luxusta, ajettavuus sopivan vanhanaikaista ja aikansa ruiskutekniikka kiehtovaa. Tehdas isävarusteena tilattu kromilista on sovitettu käsityönä juuri tähän koriin. Mercedes oli jo 1960- luvulla johtava turvaratkaisujen luoja ja niin 220 SEb:ssäkin oli jo muutama muovinen osa: ilmanohjausvivut, pikkuikkunoiden avaajat ja katossa olevat kahvat olivat pehmeää muovia, kaikkialla muualla on vain nahkaa, kromia tai puuta.

Oman kappaleensa arvoiset ovat auton ajovalot. Alunperin kaikki toimitettiin korkealla yhtenäisellä lasilla varustetulla ”Kirkonikkuna”-ajovalolla. Asiakas saattoi kuitenkin tilata autonsa ns. ”Vientivaloilla”, jossa oli kaksi pyöreää umpiota päällekkäin.

Vauhdikkaasti ja varmasti

Auto on kaunis paikallaan ja voi antaa itsestään väärän kuvan. Mercedekselle tyypillisesti ajettavuus paranee mitä enemmän autolta vaatii, mutkatiellä voi ajaa hyvinkin vauhdikkaasti ja varmasti, ajotuntuma säilyy napakkana todella koviin nopeuksiin. Moni vieroksuu manuaalilaatikkoa, mutta itselleni lyhyt lattivaihdevipu „norsunluu“-nupilla on kuitenkin se piste iin päälle ja tuo sporttista fiilistä. Tilat edessä ovat loistavat, mutta takana loppuu päätila yli 180 cm:n matkailijoilta. Sinänsä neljän aikuisen kuormalla on ajettu pitkiäkin matkoja ja tavaratila on loputtoman kokoinen. Varustuksena luonnollisesti Rimowan W111-malliin 1960-valmistama laukkusarja.

Lopuksi

Näkyvyydestä auto saa erikoismaininnan ja sivuikkunat alas laskettuna kesäautoilu on herkkua. Ovien avattavat kolmioikkunat tarjoavat erittäin hyvät tuuletusmahdollisuudet, eikä ilmastointia osaa kaivata. Hienointa on puisen käsitehdyn mittarikotelon hively – nämä yksityiskohdat ovat parasta tämän tyyppisessä ajossa.

Auto osallistuu säännöllisesti Naisten Automobiiliklubin tapahtumiin ja kesällä 2022 se oli mukana saksalaisen ASC:n kerhon juhlarallissa Lyypekissä.