Ajankohtaista

2 päivää sitten

Klassik Auto Oy
Classic Datalla tarkastetaan tietysti myös näitä kompressori-kaunottaria, mutta niistä ei juurikaan voi kirjoitella. Tässä on mielenkiintoinen vuonna 2019 huutokaupassa hintaan 1.300.000 dollaria myyty 540 K Cabriolet A (runkonumero 189392), joka toimitettiin uutena Suomeen vuonna 1941 paroni Wredelle. Toteutuneesta hinnasta voi päätellä kuntoluokan, entisöintihommia on tiedossa. ... Lue lisääNäytä vähemmän
View on Facebook

3 päivää sitten

Klassik Auto Oy
Helsingin Sanomissa julkaistiin tänään oman autoharrastukseni kulmakivi, jo viime vuonna poisnukkuneen Juhani Mustosen muistokirjoitus. Nuorena harrastajana ihailin Juhanin suurta Mercedes-Benz 320 Cabriolet-vaunua, myöhemmin opin kuuntelemaan hänen ajatuksiaan. Useampikin niistä vaikutti myös Classic Datan kehittymiseen Suomessa, olihan hän vakuutusalan asiantuntija. Lisäksi hän toivoi, että teemme myös museotarkastuksia osana CD-tarkastusta, hänen mielestään yhdistelmä oli toimiva. Kaikille meille opittavana voisi olla aktiivinen harrastaminen ja ajassa eläminen loppuun asti. Juhanin autokokoelma nuoreni kun mies vanheni ja loppuvaiheessa se koostui 1990-luvun youngtimereista.Kiitos Juhani.Anssi ... Lue lisääNäytä vähemmän
View on Facebook

4 päivää sitten

Klassik Auto Oy
Kunnon renkaat harrastepeleihin ja Keskisen perintö?Nuorena mieheni rengastin ensimmäisen harrasteautoni valkosivurenkailla ja sitä varten piti ajaa Vammalaan, josta löytyi guru Timo Keskinen ja hänen Retrorenkaat Oy. Vuosien varrella paikka tuli tutuksi ja luotto oli kova, minulle sopiva kombo oli ajettavuus ja ulkonäkö, Timo suositteli ja minä ajoin. Harrasteauton renkaan vaatimukset ovat yleensä erilaiset kuin arkipeleissä. Timo jäi eläkkeelle, mutta hommalle löytyi jatkaja, tuttu mies hänkin. Rutger Veerman istuu Autotek Oy:n johtajan pallilla ja vastaa nyt myös retrorengas kaupasta. Kävin tänään visiitillä hänen luonaan ja hyvältä vaikuttaa!Classic Data-tarkastuksissa huomaa usein (pitkään tarkastukseen kirjataan myös renkaiden ikä), että auto on tehty viimeisen päälle, mutta renkaat ovat jo iäkkäät tai jotkut uudet halpikset. Säästökohta on aika hölmö ajokokemuksen mennessä pilalle?Huimimmat Classic Datassa eteentulleet renkaat olivat 1920-luvun kantissa, kyljissä luki Nokia (no se on hyvä, mutta...) ja pinnoitettu 1966. Auto tuli tarkastukseen ajamalla, gummit oli aika kovat ja omistaja luuli että vanhat autot on sellaisia.#retrorengas #pussihousut #classicdata #youngtimer ... Lue lisääNäytä vähemmän
View on Facebook

2 viikkoa sitten

Klassik Auto Oy
Classic Data-tarkastuksissa löytyy kaikkea jännittävää. Eilen oli ohjelmassa 450 SEL 6.9-mallin arvonmääritys... ja laajaan tarkastukseen kuuluu koeajo. Kuivat tyhjät mutkaiset asvalttitiet ja omistaja pyysi kokeilemaan kunnolla. En ollut koskaan päässyt huolella ajamaan 6.9'iä, legendaarisella mallin "600" 6.9-litraisella V8-moottorilla varustettua Ässää. Ohjaus oli mukavan jämäkkä, alusta loistava (kuten kaikissa hyväkuntoisissa 116-malleissa) ja kuutiotuumia ei vain voi korvata millään isolohkokolmisylinteriselläpienpaineturbolla. Hieno kevätpäivä. Tässä autossa oli harvinainen varuste, etuistuinten lämmitys, ja vielä harvinaisempi, takaistuinten lämmitys! Kuuma vinkki kaikkiin autoihin, ostakaa niihin kunnon renkaat niin ajo-ominaisuudet muuttuvat kummasti paremmiksi.Oma 280 SEL on vielä talviunilla, mutta pääsee varmaan ensi viikolla kotiin, sen verran kaasujalkaan jäi kutinaa. Se toiminee myös virka-autona Lahden messuilla, onhan kontti valtava ja moottoritieajettavuus(kin) ässäluokkaa.Mustavalkokuvat Daimler-Benz AG. ... Lue lisääNäytä vähemmän
View on Facebook

2 viikkoa sitten

Klassik Auto Oy
Kuten moni tietää, asuin ddr:ssä ja ajoin korttini siellä. Olin jo tuolloin kiinnostunut historiasta ja vanhoista autoista. Ddr:ssä olleet vanhat autot olivat käytännössä parsittuja romuja, museokelpoista kalustoa oli muutamassa museossa (ja niistäkin itäinen ystävävaltio oli vienyt kaikki arteet "entisöitäviksi" 1945, samaa termiä käytettiin myös taideaarteista). Piilossa siellä kuitenkin kehiteltiin hienojakin laitteita ja yksi oli kilpa-ajaja Heinz Melkuksen rakentama RS1000, joka pohjautui Wartburgin tekniikkaan. Essenin messuilla sain ottaa kylmät tyypit autosta numero 2. Melkuksen haaveena oli rakentaa Fordin GT40-tyyppinen kilpuri, mutta se ei suunnitelmataloudessa onnistunut. Ensimmäiset autot valmistuivat 1970-luvun alussa ja muotoilussa oli paljon samaa kuin Mercedeksen C111-kokeiluautossa. Autot oli pääasiassa varustettu Wartburgin parannellulla tekniikalla, mutta ainakin yksi auto sai jo uutena BMW:n M10-moottorin. Minulle auton esitteli erinomaisesti saksalaisnuori, jonka isän auto oli kyseessä. 19v-poika ei ollut saanut koskaan ajaa autolla, mutta joimme isän kanssa yhdet oluet ja melkein sovimme että poika saa tyypit erinomaisen esittelyn perusteella. ... Lue lisääNäytä vähemmän
View on Facebook

2 viikkoa sitten

Klassik Auto Oy
Essenin messujen hienoin autoIhailen eniten 1930-luvun kaunottaria. Autot olivat jo tehokkaita, mutta samalla ne voitiin varustaa upeilla koriluomuksilla. Tieverkosto keski-euroopassa sisälsi ensimmäisiä Autobahnoja. Näillä perusteilla minun Essenin messujen ylivoimainen ykkönen oli harvinainen Mercedes-Benz 500 K Autobah-Kurier. Kori oli Daimler-Benzin omaa tuotantoa ja heijasti aikansa ”tuulitunneli” Stromlinien-muotoilua parhaimmillaan. Essen on loistava paikka esitellä Kompressor-vaunua, kuuluihin paikallisen Kruppin perheen kalustoon kattava valikoima näitä kaunottaria.Tässä kohdassa pitää laittaa mielikuvitusta peliin ja miettiä miltä tämä vaunu on näyttänyt kiitäessään tuolloin vielä hyvinkin tyhjää Autobahnaa Berliinistä Bauhausin kotiin Dessauhun 160 km tuntinopeudella. Suomeen tuli aikanaan 4-5 540 K-mallia, mutta ei yhtään tällä korimallilla. Meillä kompressori-vaunuista nautittiin ajamalla seikkailureitti heikoilla teillä Petsamoon jäämeren rannalla, siitä sai keulalle komean jääkarhumerkin. ... Lue lisääNäytä vähemmän
View on Facebook

3 viikkoa sitten

Klassik Auto Oy
Euroopan ykkösmessuilla oli tänä vuonna yksi tehdasosasto yli muiden ja se tuli Münchenistä. BMW AG oli tuonut paikalla tehdasmuseon helmiä, jopa ennen julkisuudessa näkemättömiä malleja. Niitä tuettiin klubien osastoilla. Huimin yksittäinen auto oli "Goldfisch", joka olisi asettunut 7-sarjan ja S-luokan yläpuolelle. Moottorina V16. Kuvan auto on käsintehty prototyyppi, joka on onneksi säilynyt esimerkkinä tuosta kahden saksalaisjätin taistelusta kuninkuudesta.Toki Daimler AG tuki messuilla klubejaan esillepanossa, mutta kokonaisuus oli vain varjo menneestä, toivottavasti ohimenevä ilmiö. Missä Mercedes taas onnistui, oli koota harrastajia omaan kahvioonsa, jossa tarjoilu toimi klubikortilla.Molemmilla osastoilla klubit ja klubilaiset hoitivat hommansa timanttisesta. Neuvot ja vinkit olivat loistavia - kiitos. ... Lue lisääNäytä vähemmän
View on Facebook

3 viikkoa sitten

Klassik Auto Oy
Essenissä on euroopan parhaat asiantuntijat ainakin saksalaismerkkien osalta. Messuilla voi ihan vain kierrellä tai sitten selvittää mitä pitää huomioida kun ostaa mallin X vuodelta ZXCV. Olin asiakkaani seurassa ja kävimme useammallakin erikoisklubiständillä (esim. 190SL), sekä tietysti Classic Datalla kuulemassa markkinatilannetta seuraavaa asiantuntijaa. Asiakkaani meni messuille ostamaan useampaakin autoa, mutta keskustelut muuttivat mielen ja etsintä alkoi melkeinpä alusta. Tärkeintä on ettei virhettä ehtinyt sattua. En halua tässä kirjoittaa mitä hänelle suositeltiin (huippuautoissa valikoima on kuitenkin aika kapea), mutta sen voin sanoa että - tehokkaammat youngtimerit* täydellä merkkihuoltohistorialla(!!!) ja- Mercedeksen ikoninen G sai vahvaa ostosuositusta (kuvan G500-malleissa oli kaikissa pyyntinä 200.000€).*Youngtimer-malleja on tehty niin paljon, että keräilijää kiinnostavat yksilöt joissa kaikki on kunnossa.Eli rohkeasti esittäytymään ja kyselemään, kaikki jakoivat mielellään tietoutta saksaksi tai englanniksi. ... Lue lisääNäytä vähemmän
View on Facebook

3 viikkoa sitten

Klassik Auto Oy
Kolmessa roolissa Essenin Techno Classica-messuillaEssenin klassikkoajoneuvomessut ovat minulle vuoden kohokohta harrastajana & ammattilaisena. Työn puolesta tapaan Classic Datan pääkonttorin asiantuntijat ja autoalan kouluttajan roolissa keskustelen autotehtaiden klassik-puolen vetäjien kanssa (mm. BMW, Bosch). Aloitetaan postailut harrastajan näkökulmasta. Ihailen messujen antia ja räpsin kuvia. Nautin viineistä ja ranskalaisten juustotarjottimista. Etsin tietysti aarteita, nyt löysin lipputangon vuoden 1941 Mercedekseen, joka oli uutena Berliinin lähettiläs Kivimäen virka-autona vuosina 1941-1944 ja tuli sen jälkeen Suomeen (ja nyt talliini). Messuilla oli myös Espanjan suurlähettilään Maybach vm. 1940, eli samaan aikaan Kivimäen vaunun kanssa - WOW, näin se historia herää eloon!��Yksi reissun kohokohdista oli fudismatsi Dortmund-Stuttgart - huima tunnelma. Paljon mahtuu pariin päivään, jotka toki olivatkin aktiviteettiä täynnä 08:30-23:00. ... Lue lisääNäytä vähemmän
View on Facebook

3 viikkoa sitten

Klassik Auto Oy
Preise 2024-hinnastokirjaset, jako kahteenMoni harrastaja tuntee Classic Datan Saksan julkaisun Preise-hinnastolehden, joka ilmestyy aina Essenin kevätmessuille. Lehdessä on toteutuneet myyntihinnat eri malleille kuntoluokittain, eli haaveilu alkaa heti avaamisen jälkeen. Koska lehdessä oli kaikki hinnat vuoteen noin 1990 asti tuli se sellaisenaan tiensä päähän, 380 sivua oli jo liian paksu uusien vuosikertojen lisäämiseksi, varsinkin kun moni mallisto laajeni voimakkaasti 90-luvun loppupuolella. Mikä ratkaisuksi? Lehti jaettiin kahtia. Vuoden 2023 hinnasto vuosille 1900-1990 on voimassa vielä kuluvan vuoden ja myynti jatkuu. Uutena sen rinnalle ilmestyi 220 sivuinen Youngtimer-numero joka kattaa kiinnostavat vuodet 1980-2005! M-B-harrastaja näkee toteutuneet hinnat mm. Malleille A209/C209, W211, W220, W163… BMW-puolella hinnastoon nousivat E85, E65, E46 (M3 namu etc), entäs Saab 9-5, Lancia Thesis, Audi TT, Jaguar XKR, Fiat Multipla… taitaa lehti kulua nopeasti hiirenkorville?Molempia lehtiä saa Classic Datan ständiltä Lahti ClassicMotorshowsta vapun tienoilla. Lisätietoja seuraa. ... Lue lisääNäytä vähemmän
View on Facebook